Samen met het team en onze leerplichtambtenaar hebben wij een nieuw protocol Te laat komen geformuleerd.
In dit protocol wordt beschreven hoe wij als basisschool het Karrepad omgaan met leerlingen die ongeoorloofd te laat komen. Het uitgangspunt is dat wij de verantwoordelijkheid zoveel mogelijk bij u als ouder neerleggen en dat de lestijd voor de leerlingen niet in gevaar mag komen.
Doel van het protocol
1. Handelen binnen de regels van de Leerplichtwet
2. Voorkomen van verstoring van de lessen
3. Eenduidige werkafspraken binnen school
Start lestijden
Iedere lesdag start om stipt 8.30 uur. Dat betekent dat kinderen dan startklaar in de klas moeten zitten. De kinderen van de midden- en bovenbouw kunnen vanaf 8.15 uur zelfstandig naar binnen. De kinderen van de onderbouw worden door de ouders naar de leerkracht op het plein gebracht.
Aanpak
Als leidraad nemen we de zogenaamde 3-6-9- regeling. Deze regeling is een goede manier om samen met de afdeling leerplicht het probleem van het te laat komen aan te pakken. Elke keer dat het kind te laat komt, wordt dit door de leerkracht in het leerlingvolgsysteem geregistreerd.
3 Bij driemaal te laat vindt er een gesprek plaats tussen de leerkracht en de ouder(s) en eventueel de leerling (afhankelijk van zijn of haar leeftijd).
6 Bij zesmaal te laat seint de leerkracht de adjunct-directeur in. De adjunct-directeur nodigt de ouder(s) uit om de consequenties van het te laat komen te bespreken. Er wordt aangegeven dat er bij de negende te laat komen een uitnodiging volgt voor een preventief gesprek met de leerplichtambtenaar.
9 Bij negen keer te laat nodigt de leerplichtambtenaar de ouder(s) uit voor een gesprek. Dit gesprek vindt plaats op school. Indien er geen verbetering optreedt, zijn mogelijke sancties niet uitgesloten.
Het is zowel voor een kind, als voor de groep en leerkracht niet fijn wanneer een kind te laat op school komt. Laatkomers missen een deel van de les en verstoren die voor anderen. Laten we er daarom samen voor zorgen dat elke lesdag op rustige wijze kan beginnen.
|